Eseji, refleksije, komentari
-
T.O.A., Bučni Stripovi: Vrana bez gnijezda, autori Petra Najman, Ivan Svaguša Svaig; Cirkus Kolektiv: Konstrukt, autorica Dora Komenda
27.11.2025. Iako se Vrana bez gnijezda i Konstrukt čine kao potpuno različite poetike: jedna se okreće unutarnjem mitu, a druga vanjskom padu – obje predstave dijele ključno obilježje suvremenog cirkusa: pomak fokusa s virtuoznosti na iskustvo. Vrana... pokazuje kako se interdisciplinarnost može otvoriti intimni, dok Konstrukt potiče razmišljanje o neuspjehu ...pročitajte cijeli tekst...
-
Udruga profesionalnih plesnih umjetnika PULS, Zagreb: Pjesnikinja, autorica Katarina Đurđević
Piše: Jasmina Fučkan
28.10.2025. Ova izvedba vraća poeziji izvornu ljudsku materijalnost, osjećajno tijelo realizirano ne samo glasom i dahom nego i dinamičnom fluktuacijom, razlijeganjem tjelesnih titraja kroz prostor kafea prema vanjskoj terasi i izvana prema unutra. Izvedbena pjesnička riječ predstavila se kao živa vokalna gesta koja iskri u doživljaju i svjedočenju ...pročitajte cijeli tekst...
-
Koribant Lab: ne-mjesto tjelovanja, autorski tim Katja Grcić, Stipe Gugić, Kristina Lovrić, Slavena Verić
Piše: Jasmina Fučkan
09.10.2025. Otvorenost prema više razina percepcije daje mogućnost preoblikovanja, što čini predstavu, lišenu formulacija spektakla, intuitivnim i pulsirajućim iskustvom koje nastavlja odjekivati i izvan trenutka izvedbe. Time ostaje vjerna svojoj ambiciji pružanja otpora užurbanoj struji komercijalnog srljanja i kristalizira se kao javna nježnost
...pročitajte cijeli tekst...
-
Distanca kao oblik prisutnosti: Izvedbene strategije Simona Šerbineka
27.07.2025. Simon Šerbinek radom utjelovljuje sjecište između ranjivosti i snage, teorije i prakse, umjetnosti i svakodnevice. U kontekstu ovog istraživačkog rada, on nije samo subjekt analize, nego živo svjedočanstvo o tome što znači živjeti i stvarati kao tijelo koje živi razliku na sceni i izvan nje. Njegovo tijelo nosi vidljive tragove njegove prošlosti, ali i potencijal za drukčiju budućnost ...pročitajte cijeli tekst...
-
Koribant Lab: izvedbeno–diskurzivni događaj Ples u muzeju: Izvedba, kontekst, arhiv (koreo-fragment Suzvučja s popratnom panel diskusijom), u suradnji s GALUM-om, Split
Piše: Jasmina Fučkan
24.06.2025. Kristina Lovrić, s Miom Kevo suautorica i izvođačica koreo-fragmenta Suzvučja, osvrnula se na ishodišta i proces koncipiranja izvedbe za muzejski prostor, naglašavajući načelnu otvorenost koreografskog koncepta Suzvučja za izvedbene adaptacije in-situ i daljnje modulacije, kao što je i sada bio slučaj zbog promijenjenog likovnog postava ...pročitajte cijeli tekst...
-
Kliker Lab – Next Generation, Zagrebački plesni centar, 10. – 15. ožujka 2025.
30.05.2025. Stručnjaci iz područja plesa, pedagogije i kulture raspravljali su o izazovima i mogućnostima daljnjeg razvoja plesne umjetnosti za djecu i mlade. Kliker Lab – Next Generation, intenzivan i sadržajem bogat program, pokazao se iznimno korisnim i inspirativnim te će se slične radionice i edukacije nastaviti i ubuduće
...pročitajte cijeli tekst...
-
Teatar CIRKUS Punkt: Olympia, autorica Marijana Matoković
27.04.2025. Klaunovi su majstori jednostavnosti, sve mora biti precizno i jasno, svaka asocijacija je brza i točna. Predstava se gradi kroz male scenske situacije koje su prepoznatljive i bliske. Klaunovi su savršeni gubitnici, pa tako i Oympia naravno ne uspijeva u svom prvotnom cilju/zadatku, ali sa svakim promašajem otvara se prostor beskrajnih mogućnosti
...pročitajte cijeli tekst...
-
Close, autor i koreograf Charlie Brittain u suradnji sa studentima Plesnog odsjeka Akademije dramske umjetnosti
28.02.2025. Ono što je koreograf zaista postigao je da bez obzira na tehničku razliku izvođača to niti u jednom dijelu nije upadalo u oči te je izbor materijala za predstavu i njegova izvedba bila na najboljoj mogućoj razini. Stoga smo te večeri svjedočili pravoj profesionalnoj predstavi koja je oduševila sve prisutne i mogla bi se slobodno izvoditi kao dio repertoara
...pročitajte cijeli tekst...
-
1st International Conference on Dance and Digitalization, Budimpešta, 29. studenoga 2024.
31.01.2025. Na prvoj međunarodnoj Konferenciji o povezivanju plesa i tehnologije iz znanstvene perspektive tijekom cijelog dana održano je plenarno predavanje i pet sesija po tri prezentacije koje su obuhvatile široko područje istraživanja i primjene te dvije radionice i plesna predstava Soundpainting with the body koju su izveli studenti završne godine Sveučilišta ...pročitajte cijeli tekst...
-
3. Split TASK, Večer plesnih minijatura novih autorica
Piše: Sanja Petrovski
17.01.2025. Program 3. Split TASK nastao u organizaciji Umjetničke organizacije Naturščik predstavio je sedam mladih umjetnica koje su u tri rada, kroz mentorstvo i podršku iskusnih koreografkinja razvijale svoje autorske fragmente. Tri različite kraće plesne forme ispunile su prošlogodišnji TASK Split i opravdale veliko zanimanje plesne javnosti za to događanje ...pročitajte cijeli tekst...
-
Nomad Dance Academy / Izložba Ples, otpor, (ne)rad. Kulturni, politički i umjetnički aspekti plesa za vrijeme i nakon Jugoslavije / Dancing, Resisting, (Un)Working – Aspects of Dance as a Cultural, Political, and Art Work in Yugoslavia and After, MSU, Zagreb, 20. studenoga 2024. – 28. veljače 2025.
Piše: Jasmina Fučkan
Bogata i zanimljiva izložba prostire područje plesnog krajolika u mreži regionalnih poveznica. Težište svojih odluka ne gradi na strukturalnom okviru historiografije, nego na interdisciplinarnoj širini metodologije i time otvara mogućnost zahvata u prostrano područje memorije na kojemu se iskazuje civilizacijski smisao plesne umjetnosti kao kolektivnog nastojanja ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz stotu izvedbu predstave Love Will Tear Us Apart, kor. Petra Hrašćanec, Saša Božić
Piše: Maja Đurinović
Petrine izvedbe pjesama su fizički snažne, napete, angažirane, emotivne, s osobnim stavom. S jedne strane vrlo pitko, jednostavno, profesionalno, jasno i komunikativno, a s druge, tu se krije i diskretan prostor ironije i samoironije, i plesačka strast koja uvijek iznova pokreće i tjera tijelo da se baci u prostor i prožme s glazbom koja korespondira s unutarnjim prostorom ...pročitajte cijeli tekst...
-
32. Almada Dance Festival 2024, Portugal, 19. rujna – 6. listopada 2024.
Almada Dance Festival istaknuo je važnost podrške mladim talentima, pružajući im međunarodnu platformu za profesionalni rast i razvoj. Vraćam se u Hrvatsku ispunjena najljepšim dojmovima i odlučna u namjeri da primjere dobre prakse primijenim u našoj zemlji, naravno uz prilagodbu uvjetima koje trenutačno postoje u našoj kulturnoj realnosti ...pročitajte cijeli tekst...
-
100 godina Labana u Zagrebu (3)
Utemeljenjem Škole 1954. godine program Ane Maletić izdignut je na razinu priznatog umjetničkog i pedagoškog programa. Tijekom godina Škola je postala paradigmom formalne plesne edukacije u Hrvatskoj i edukacijski okvir za očuvanje hrvatskog identiteta suvremenog plesnog odgoja koji se prepoznavao upravo u obrazovanju plesnih kadrova širokog profila ...pročitajte cijeli tekst...
-
100 godina Labana u Zagrebu (2)
Piše: Maja Đurinović
Labanova teorija plesa i pokreta u Zagrebu će pustiti duboke korijene i ostati ishodište zagrebačke škole suvremenog plesa. Ubrzo nakon toga, 1925., otvara se Škola s „Naukom o gibanju po Labanu“. Ana Maletić otvara svoju školu po Labanu 1932., da bi se 1954. otvorila državna Škola za ritmiku i ples koja djeluje i danas pod nazivom Škola suvremenog plesa Ana Maletić ...pročitajte cijeli tekst...
-
100 godina Labana u Zagrebu (1): Vera Milčinović, Tashamira (Zagreb, 20. kolovoza 1906. – Rodeo, CA, 24. ožujka 1995.)
Piše: Maja Đurinović
Kao etablirana osebujna plesna umjetnica Tashamira daje mnoge plesne recitale koje često prati predavanjima (lecture-demonstrations) o modernom plesu, odnosno svojoj poetici. Njezini Dances of Reality and Unreality uključuju postulate njemačkog plesnog ekspresionizma, poput autonomnosti plesa, unutarnjeg ritma i osobne logike tijela, koji onda može naći podršku u glazbi ...pročitajte cijeli tekst...
-
UPUH i UPPU PULS: Dodjela godišnjih nagrada strukovnih udruga suvremenog plesa Republike Hrvatske za 2023.
Između formalnosti i opuštenosti, profesionalizma i prijateljstva, poštovanja i ustrajnosti, ali ponekad i frustracije i nezadovoljstva, postoji naš zajednički prostor djelovanja. Upravo ta poroznost i propustljivost glavne su kvalitete hrvatske plesne scene suvremenog plesa koje se ne može jednostavno kategorizirati, ali se može prepoznati, njegovati i dalje osnaživati ...pročitajte cijeli tekst...
-
Gecko, Velika Britanija: Kin, kor. i red. Amit Lahav
Nevjerojatan je taj Amitov rukopis kojeg izvođači provode toliko unisono, što se najviše očituje u grupnim scenama gdje svi dišu kao jedan. Vjerujem da je tajna u procesu razvijanja predstave kroz tri godine. Ponovno su me uspjeli oduševiti, dirnuti i motivirati da se pokušam približiti takvoj posvećenosti u svojim budućim radovima. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Simpozij Surviving the Corporate / Apocalypse, Tala Ple(j)s, Zagreb, 3. veljače 2024.
Zanimljiva inicijativa u vidu jednodnevnog simpozija okupila je istaknute predstavnice kulturnog i poduzetničkog sektora poznate po tome da svojim inovativnim i kreativnim projektima pomiču granice. Cilj tog okupljanja bio je razmijeniti stečena znanja i iskustva te prikazati nekoliko uspješnih primjera iz prakse koji su doveli do stvaranja novih održivih i solidarnih modela ...pročitajte cijeli tekst...
-
U dijalogu s koreografijom Goldberg varijacije J.S.Bacha, izvodi Glen Gould, improvizira Steve Paxton (1986.), mentori Jurij Konjar, Nikolina Pristaš
Bilo je zanimljivo promatrati kako su neki plesači u samom procesu zadržali muzikalnost i neku konstantu u načinu kretanja koji je njihove izvedbe doveo u cjelovite zatvorene forme, dok su drugi povremeno mijenjali fokus i ponovo se nalazili na novom zadatku – scoreu. Mladi plesači: mogli su se na najbolji mogući način okušati u improvizaciji kao koreografskoj metodi ...pročitajte cijeli tekst...
-
Haustor-galerija LiberSPACE
Piše: Jasmina Fučkan
Nakon višegodišnje pauze, galerija je otvorila haustor publici u listopadu s multimedijskim projektom jationonaonomivioni Dobra je vijest da Haustor-galerija LiberSPACE nastavlja s aktivnošću, kao alternativni prostor izlaganja i okupljanja, uopće namijenjen kolektivnom uranjanju u dublja perceptivna iskustva na sjecištu gradske vreve, memorije i efemernosti života ...pročitajte cijeli tekst...
-
Ponovno uranjanje, autorica Josipa Bubaš
Kao i sam predmet kojega istražuje, Uranjanje je rezultat mnogovrsnih teorijskih, filozofskih i izvedbenih utjecaja. Jedan od njih je foucaultovska koncepcija transverzala značenja, fundirana idejom da se rođenjem priključujemo široko razgranatoj mreži društvenih, idejno-duhovnih i kulturnih silnica što posve određuju naše biće
...pročitajte cijeli tekst...
-
Marina Bauer, Taktilne metafore, Galerija 90-60-90, Pogon Jedinstvo, Zagreb
Piše: Jasmina Fučkan
Nameće se i uobičajena kulturološka usporedba labirinta i mandale, jer iskustvo otkrivanja tajni središta fizičkog prostora i emocionalno zalaženje u zakutke duševnosti gdje se smjenjuju stanja tjeskobe i mira, u ovoj instalaciji čine jedinstven sklop. Otkrivanje jedinstvenih spletova stvari kroz vježbanje subjektivne percepcije, istinska je avantura ...pročitajte cijeli tekst...
-
Split Calling – Festival suvremenog cirkusa i umjetnosti na otvorenom, 20. – 22. listopada 2023.
Ideja festivala treba imati moralnu nadmoć da univerzalnu vrijednost umjetnosti, performansa i cirkusa, očuva kao nezaštićen plijen neoliberalnih pomama za fiskalnošću kulture, za nečim što nije financijski teatralno i unosno. Iako sramežljiv najjači programski segment bio je diskurzivni program. u sklopu kojeg su se održala dva zanimljiva predstavljanja ...pročitajte cijeli tekst...
-
Making Time Stop – istraživački laboratorij fizičkog i mimskog kazališta, HKD na Sušaku, Rijeka, 18. i 19. rujna, 2023.; javna prezentacija i razgovor 19. rujna, 2023.
14.10.2023. U Making Time Stop je petnaest polaznika uz dva predana voditelja, stvorilo angažiranu radnu atmosferu. Laboratorij je djelovao sa svim svojim sastavnicama, te je heterogenu skupinu izvođača koji dolaze iz različitih umjetničkih domena, pretvorio u skladan ansambl na dva dana. S obzirom na iskazani interes, nadam se da je ovaj laboratorij jedan u nizu ...pročitajte cijeli tekst...
-
8. Kliker Festival, Varaždin, 9. – 18. lipnja 2023.: UO VRUM, The100Hands: Matta Matta 2.0, koncept i koreografija Jasper Džuki Jelen, Mojra Vogelnik-Škerlj
Ovo je predstava koja unosi novi polet i oplemenjuje školske dvorane onom vrstom igre za koju se nove generacije odgajatelja pitaju postoje li više uopće. Naravno i ta je igra, kao i sve, zapisana u našem tijelu, kojem samo trebaju prostor i prilika. I mrvica mašte i kreativnosti da se ona pretvori u pravu malu katarzu. A katarza jest oslobođenje od suvišnog što nam itekako treba. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Otok sam (istraživačko-umjetnički potencijali otočke samoće), koncept Martina Hrlić Rogić, Olja Lozica
Martina je dala obranu tijela kao somi – jedinstvu fizičkog, emotivnog i intelektualnog tijela. Potegnula je izuzetno zahtjevan glumačko/izvedbeni zadatak, dopuštanje trajanju u naizgled statičnosti, pustila je mislima da teku držeći nam glavu tik iznad vode reminiscencijom zrelosti koju svatko tko je pred publiku stao priželjkuje. Koliko mnogo se u tijelu događalo! ...pročitajte cijeli tekst...
-
Jubilarnih deset godina Plesnog odsjeka ADU-a
Piše: Maja Đurinović
Odsjek je možda mjesto, ili dio sustava, no to je prije svega odnos.“ Nastavila je Jeličić ističući angažirani nastavnički kolektiv Odsjeka, izniman po predanosti i entuzijazmu „posvećenih i velikodušnih“ i stručnih nastavnica i umjetnica. Premda slika nije idilična, dobar dio alumna Plesnog odsjeka su te koje za sve nas to postupno mijenjaju i mijenjat će i dalje ...pročitajte cijeli tekst...
-
UPPU PULS, Zagreb: Igralište 22, kor. Jovana Zelenović u suradnji s Margaretom Firinger
Predstava Igralište 22 jasan je podsjetnik na važnost igre, kako na sceni tako i izvan nje. Podsjetnik na mogućnost da igra postane kompleksna, da nas vodi u rizik i da nas odvede u neistražene smjerove. Igralište 22 jedan je od prvih koraka autorica Jovane Zelenović i Margarete Firinger prema oblikovanju zajedničkog umjetničkoj smjera i jezika ...pročitajte cijeli tekst...
-
Projekcija i razgovor povodom projekcije dokumentarnoga filma Mekani brodovi (2022.) Željka Zorice Šiša, Kinoteka
Piše: Suzana Marjanić
Kugla glumište (1975.–1981/1982.) dosljedno je provodilo estetizaciju svakodnevice i svojim uličnim izvedbama-svetkovinama korespondiralo s onim segmentom koji je dominirao tih godina u vizualnim umjetnostima – izlazak na ulice, osvajanje javnih prostora; u okviru zahtjeva za demokratizacijom umjetnosti
...pročitajte cijeli tekst...
-
Tanztheater Wuppertal Pina Bausch: Cafe Müller / Common ground(S) / Posvećenje proljeća
Piše: Maja Đurinović
Teško je bilo tu večer otići iz Kazališta. Dobar dio publike je ostao u dvorani gledajući kako se sakuplja zemlja i rasprema pozornica, i polako praznio gledalište otežući izlazak sve do zamolbe redara. Motale smo se tuda još neko vrijeme, pogledali izložene fotografije, knjige, plakate. Dobro je znati da vrijeme Plesnog teatra Pine Bausch iz Wuppertala nije stalo! ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz performans Horizont mora i mlijeka – godišnje čišćenje Jurja Šantorića, Mjesni odbor Voćarska, Zagreb, 26. siječnja 2023. i pop-up izložbu Dolazim u posjetu, Galerija Miroslav Kraljević, Zagreb, 31. siječnja – 4. veljače 2023.
Piše: Suzana Marjanić
Juraj Šantorić je jedan od iznimnih primjera koji je zaista angažirano shvatio Foucaultovu kritiku neoliberalnoga sveučilišnoga programa. Dakle, nakon što je kao student šest ili sedam godina života proveo u tom umjetnom društvu, Juraj ne želi postati stopiv, ne želi da ga društvo usisa, kao što se nažalost događa s mnogim kreativnim pojedincima
...pročitajte cijeli tekst...
-
Sad Sam Manifestacija, Dani posvećeni autorskom opusu Marije Ferlina, Cankarjev dom, Ljubljana, 5. – 8. studenoga 2022.
Piše: Maja Đurinović
U Cankarjevom domu u Ljubljani osmišljen je i realiziran nevjerojatan događaj za jednog suvremenog izvedbenog umjetnika: Sad Sam Manifestacija, četiri dana posvećena opusu Matije Ferlina. Impresivan program donio je tri izvedbe, predstave: Samice (INK, 2011.), te autorska sola, prvi (Revisited, 2004.) i posljednji (Matthäus, 2021.) rad iz ciklusa Sad Sam, te niz popratnih događanja ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz premijeru projekta Predstava za žive u doba izumiranja Mirande Rose Hall u režiji Anice Tomić i produkciji Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu i plesno-vokalne predstave Da nam padne rosna kiša koreografkinje Mije Štark u produkciji UPPU PULS i Domino, Zagreb
Piše: Suzana Marjanić
Priroda jest i treba biti esencija jer samo značenje latinske riječi natura, među ostalim, znači, esencija, identitet, bît. Time bi se možda moglo poništiti shvaćanje Zemlje samo kao resursa na što je svedena u svim imperijalističkim ratovima. Navedenu ekokritičku paradigmu o ekološkoj pravdi oprimjeruju predstave HNK-a i UPPU PULS-a ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz 39. Tjedan suvremenog plesa: Trafik, Rijeka, I am Alive, kor. Žak Valenta; Best Regards, autor Marco D Agostin
Piše: Iva Nerina Sibila
Marco D’Agostin u svom radu Best Regards, upravo suprotno od Žaka Valente u I'm Alive, ne poseže za slikama i atmosferama, nego u svom djelu posvećenom Nigelu Charnoku razvija nekoliko dosljednih tematskih i metodoloških izvedbenih slojeva, kako bi povezao upravo zagrebačku publiku s vlastitom emotivnom i somatskom memorijom ...pročitajte cijeli tekst...
-
Jedina urednica koja prati suvremeni ples na HRT-u udaljuje se sa svoje dosadašnje pozicije
Do nas je došla informacija da se jedina urednica koja prati suvremeni ples na HRT-u, udaljuje sa svoje dosadašnje pozicije. Što će vjerojatno imati za posljedicu da suvremena profesionalna scena gubi prostor za ples na HRT-u. Udruga plesnih umjetnika Hrvatske i UPPU PULS uputili su Programskom vijeću HRT-a u Apel za medijski tretman suvremenog plesa na HRT-u ...pročitajte cijeli tekst...
-
Gaga je s jedne strane jako nježna prema tijelu, a s druge strane jako zahtjevna, no ne na baletni način
Piše: Mihaela Devald
Naharin smatra kako Gaga najviše govori o osluškivanju vlastitih osjetila i kreiranju kvalitete trenutka. Disciplina i tehnika dolaze samo od činjenice da smo velikodušni prema vlastitu tijelu. Gaga je povezana i sa životom, ne samo s plesom, jer kada osvijestite blokade u vlastitu tijelu i oslobodite ih se, to je isto kao da se rješavate loših ideja kako biste napravili mjesta za nove ...pročitajte cijeli tekst...
-
Repertoarni projekt – povijesno naslijeđe Milane Broš i KASP-a na Plesnom odsjeku ADU
Na kraju izvedbe organiziran je razgovor mladih plesačica sa širim krugom nekadašnjih KASP-ovki koje su komentarima i svjedočanstvima vlastitih iskustava upotpunile taj događaj, vrijedan u oba smisla – i kao međugeneracijska obnova naslijeđa Milane Broš i kao uvodno upoznavanje neiskusnog gledatelja s koreografskim opusom snažne osobnosti ...pročitajte cijeli tekst...
-
O projektu Okoliš sjećanja (2020.) koji je na inicijativu Darka Bavoljaka okupio umjetnike/ice koji su posjetili Goli otok od 2016. do 2019.
Piše: Suzana Marjanić
Radovi umjetnica/ka nastali su kao vizualna, umjetnička reakcija na Goli otok okoliša sjećanja, gdje se priroda devastirala u antropocentričan okoliš kazne, nadzora, sustava ogoljavanja, stigme. Ideja je projekta da umjetnici svojim radovima in situ šalju poruku o tome da mjesta na kojima su počinjeni zločini trebaju biti mjesta sjećanja, učenja i pamćenja
...pročitajte cijeli tekst...
-
Predstavljanje europskog Erasmus+ projekta Empowering Dance – Developing Soft Skills, Škola suvremenog plesa Ane Maletić, Zagreb, 21. siječnja 2020.
Obaveza je svih plesnih učitelja naglašavati spoznaje koje su ishodi učenja i bavljenja suvremenim plesom, tako dobro opisanih ovim projektom. Poznato je da oni koji nisu imali plesna iskustva i doživljaje teško prepoznaju dobrobiti razvoja osobno-društvenih vještina. Stoga bi im iskustva i zaključci projekta Empowering Dance mogli biti zanimljivo informativno štivo ...pročitajte cijeli tekst...
-
Bilješke o inkluziji i plesu
Osnovna misao koja mi se od prvog susreta s inkluzivnim plesom formirala bila je kako u percepciji izgraditi poveznicu kazališnog plesa kakvog ga tradicionalno doživljavamo (kao ekskluzivnog) sa specifičnošću bilo kojeg tijela (primjerice tijela bez vidljivih predispozicija za ples), a pogotovo nestandardnog tijela koje predstavlja sasvim drukčiju pojavnost i tjelesni znak ...pročitajte cijeli tekst...
-
Alles tanzt. Kosmos Wiener Tanzmoderne / Everybody Dances. The Cosmos of Viennese Dance Modernism, Theater Museum, Beč, 21. ožujka 2019. – 10. veljače 2020.
Kao ključna figura bečke moderne plesne scene nameće se Rosalia Chladek (1905-1995). Kako je navedeno, izložba je inicirana i nadahnuta donacijom opsežne ostavštine Chladekove, a autori su zaključili da je bečku umjetnicu bolje predstaviti kao dio cijelog tog uzbudljivog vremena novog plesa, umjetnosti koja je, životna i angažirana, izložena i skandalozna ...pročitajte cijeli tekst...
-
Panel Ples u edukaciji i edukacija u plesu, Kliker LLB konvencija, Zagreb 23.-26. listopada 2019.
Postojanje školovanih kadrova već više od 60 godina zavidan su temelj za uvođenje odgoja temeljenog na pokretu i plesu u sve obrazovne strukture. Zašto smo ponovno ili opet nedovoljno efikasni? Zašto društvo koje ulaže nemala sredstva nema koordinirane aktivnosti kojima bi se iskoristili potencijali umjetnika, plesnih pedagoga i potreba djece i mladih za istima? ...pročitajte cijeli tekst...
-
Labanova analiza pokreta u suvremenoj praksi (4): Judith Kestenberg – Povezivanje psihoanalize i Labanove analize pokreta
Metoda razlikuje osam osnovnih kategorija analize kretanja, 4 unutar tijeka, te 4 unutar oblika pokreta. Prva kategorija podrazumijeva proučavanje razvojnih ritmova koji predstavljaju analizu toka napetosti, a dijele se u deset ritmičkih obrazaca (sisanje, grizenje, uvijanje, naprezanje, trčanje, zaustavljanje / kretanje, ljuljanje, valovito kretanje, poskoci i skokovi) ...pročitajte cijeli tekst...
-
Labanova analiza pokreta u suvremenoj praksi (3): Pamela Ramsden – Action Profiling
Pamela Ramsden je sve više naglašavala značaj procesa odlučivanja u odnosu na proučavanje stava i gesti tijela, čemu se Warren Lamb jako protivio. Smatrao je da da je za takvu analizu potrebno pohađati najmanje petogodišnju edukaciju koja je uključivala i istraživanje vlastitog kretanja. Sustav Pamele Ramsden nije pružao ni priliku za učenje i nadopunjavanje vlastitih preferenci ...pročitajte cijeli tekst...
-
Labanova analiza pokreta u suvremenoj praksi (2): Warren Lamb, Aptitude Assessment
Iako se zapravo radilo o istoj vrsti analize Lamb se odlučio odvojiti i nazvao je svoju metodu analiza kretanja: Aptitude Assessment. Razlika između te dvije metode je u tome što je Laban promatrao odvojeno tijek eforta i tijek oblika dok je Lamb istovremeno promatrao oboje kao jednu cjelinu. Kako mu je ugled rastao u posao je uključio i novu uslugu Executive Search, takozvani head hunting ...pročitajte cijeli tekst...
-
Labanova analiza pokreta u suvremenoj praksi (1)
Labanova analiza pokreta je na objektivan način omogućila procjenu sposobnosti čovjeka za neki posao te primjerice procjenu sposobnosti prilikom prijema za posao. S vremenom se ustalila kao oblik analiza u nekoliko različitih područja od fizikalne rehabilitacije, preko psihoanalize i plesne terapije do metoda za procjenu učinkovitosti nekog tima. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Predavanje Kenjira Otanija Method for Devising Physical Theatre, Osijek, 20. studenoga 2018.
Zanimljivi spoj japanske avangarde i klasičnog zapadnjačkog kazališnog obrazovanja Otanija čini redateljem koji ima mogućnost spojiti dvije dijametralno suprotne kulture. Tražeći i stvarajući zajedničke im točke Otani premošćuje civilizacijske razlike i stvara etnološki i kulturološki obojane, a ipak univerzalne, predstave sa snažnom angažiranošću ...pročitajte cijeli tekst...
-
Interdisciplinarni znanstveni skup Maga Magazinović: Filozofija igre i /ili više od igre, Muzej pozorišne umetnosti Srbije, Beograd, 6. listopada 2018.
Teme skupa kretale su se u širokom rasponu od Maginog djelovanja za vrijeme njemačke okupacije, preko tumačenja Maginog shvaćanja jezika i njegovih promjena, kao i njenog novinarskog stvaralaštva; zatim sagledavanja umjetnosti Ane Maletić, najistaknutije učenice Mage Magazinović koja je u Zagrebu uspjela ostvariti Maginu ideju o školi modernog plesa ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uvod u temu plesne tehnike stepa
Step je na međi stoljetne debate o tome je li ples narativna ili apstraktna umjetnost, i po tom pitanju razlikujemo dvije glavne struje step izričaja: broadwayski stil, njegovan kroz filmske i kazališne mjuzikle, te rhytham tap – barski/jazzerski/ulični stil koji živi po jazz klubovima gdje je step plesač glazbenik jazz banda. Hrvatska step plesna scena je prilično razgranata ...pročitajte cijeli tekst...
-
6. međunarodna znanstvena konferencija All about People: Challenges for Science and Education, Maribor, 9. i 10. ožujka 2018.
Konferencija i okrugli stol završili su obraćanjem predsjednika AMEU prof. dr. Ludvika Toplaka koji je objasnio svoju viziju ulaženja u edukacijski prostor koji nije dovoljno prepoznat od drugih, a završnu riječ iznio je predsjednik Europske akademije znanosti i umjetnosti prof. dr. Felix Unger koji je pohvalio napore Akademije za ples Alma Mater Europaea i postignuti napredak ...pročitajte cijeli tekst...
-
Koreofrenija, izložba fotografija povodom 40. godišnjice umjetničkog rada Sanje Petrovski, Kneževa Palača, Zadar, 18. prosinca 2017. – 2. siječnja 2018.
Piše: Mario Županović
Izložene fotografije nude spomenar na dugu karijeru Sanje Petrovski. Fotografija Milijana Nikića sa Sanjim Petrovski u baletnom trikou u ruševinama Kneževe palače amblematski je spomen i poveznica s obnovljenom Kneževom palačom u kojoj je izložba i postavljena. U nekom većem izložbenom prostoru Koreofrenija bi do kraja mogla pokazati sve transformacije same autorice ...pročitajte cijeli tekst...
-
Pitanje plesnosti u plesnoj predstavi
Predstava Jérôme Bel primjer je odmaka od modernističkog razumijevanja ontologije plesa: „U radikalnom otklonu od modernističkog otkrića esencije plesa u pokretu, Jérôme Bel upućuje da ontologija plesa počiva negdje drugdje: u nestabilnoj tenziji između prisutnosti i odsutnosti, svjetla i sjene, prostoru između ogoljenog mesa i skrivenog mesa.“ ...pročitajte cijeli tekst...
-
Pitanje plesnosti u plesnoj predstavi
Koreografija strukturira odnose; strukturira odnos mišljenja i postajanja materijalnim u vremenu. Umjesto unaprijed određenog očekivanja o nužnoj plesnosti u plesnim predstavama, koje onda samo je ili nije zadovoljeno, možda bi bolji pristup plesnoj umjetnosti bio: zašto netko uopće pleše? I ako pleše, zašto pleše baš tako kako pleše? ...pročitajte cijeli tekst...
-
Skup 80 godina od jedinstvenih i prijepornih Tanzwettspiele tzv. Plesne olimpijade održane u Berlinu 1936., Zagreb, 29. studenoga 2016.
Piše: Iva Nerina Sibila
Rudolf Laban sasvim sigurno nije bio nacist, no svjesno je sudjelovao je u nacifikaciji njemačke kulture, a u ime razvoja plesne umjetnosti. Na koji način to kontroverzno razdoblje integrirati u njegovu umjetničku ostavštinu koja je usporediva s onima Arnolda Shoenberga i Vasilija Kandinskog, zahtjeva još istraživačkog i teorijskog rada ...pročitajte cijeli tekst...
-
Maja Drobac o vlastitom plesnom izričaju
Kao praktikantici bharatanatjama, usađena mi je dužnost za istinom. Za prenošenjem tuđih priča koje imaju svrhu pokucati na vrata svijesti gledatelja, Kao dijete suvremenog plesa, odgojena sam da mislim izvan okvira, No onda dolazi balet. I zapetljava cijelu priču još više. Jer se protivi suvremenom iskazu da ples nije težak i posvećen rad
...pročitajte cijeli tekst...
-
Zadarska plesna scena (4): Plesni odjel Glazbene škole Blagoje Bersa (1)
Piše: Sanja Petrovski
Ideja o otvaranju Plesnog odjela u Glazbenoj školi Blagoje Bersa nije nastala odjednom. Godine 1970. nakon definitivnog odustajanja od pripojenja Baletnog studija Glazbenoj školi, ravnateljica Marija Poklepović u suradnji s Vlastom Kaurić, plesnom pedagoginjom i koreografkinjom, organizira Odjel za balet i ritmiku u Zadru
...pročitajte cijeli tekst...
-
Zadarska plesna scena (3)
Piše: Sanja Petrovski
Kuzma Beović je svojim znalačkim radom i entuzijazmom kroz rad s Baletnim studijom postigao zapažene rezultate u popularizaciji plesne umjetnosti. Plesač, koreograf i nadasve pedagog, osvojio je Zadar šarmom, neiscrpnom energijom i plesnom umjetnošću. Masovnost uključivanja mladih u programe podržavale su vladajuće strukture grada ...pročitajte cijeli tekst...
-
Zadarska plesna scena (2)
Piše: Sanja Petrovski
Nikada ni prije ni poslije na pozornici kazališta u Zadru nije bilo toliko plesnih predstava kao u vrijeme ravnateljstva Jadranke Svaguše od 1997. do 2002. Kazalište je tih godina otvorilo vrata plesnom repertoaru, bilo da je iz područja suvremenog plesa, klasičnog i modernog baleta ili izvedbenih umjetnosti. Odaziv publike bio je velik ...pročitajte cijeli tekst...
-
Zadarska plesna scena (1)
Piše: Sanja Petrovski
Povijest kazališta na ovom području stara je tisuću godina, a Zadar je najstarije mjesto u Hrvatskoj koje bilježi tu vrstu aktivnosti (Tihomil Maštrović). Povijest zadarske plesne scene započinje otvaranjem Hrvatskog narodnog kazališta (27. ožujka 1945.), koje u svojoj drugoj sezonin pokreće „Baletsku školu Narodnog Kazališta“ pod vodstvom Zore Colnago ...pročitajte cijeli tekst...
-
Konferencija Adaptation and Dance (Adaptacija i ples), Centre for Adaptation, De Montfort University, Leicester, Ujedinjeno Kraljevstvo, 2. ožujka 2016.
Piše: Katarina Žeravica
Izlaganja su se s različitih aspekata bavila analizom plesnih adaptacija stavljajući u središte promatranja sam ples i plesni narativ, dramaturgiju, tekstualni narativ ili pak različite vizualne elemente kao sastavne dijelove plesnih predstava/adaptacija. Stoga su izlaganja otvorila pitanja od poimanja plesa i plesne adaptacije kao hibridnog medija umjetnostii na dalje ...pročitajte cijeli tekst...
-
Što su to migracijska tijela? (4)
Jezik je vrlo važan u migracijskim procesima – zato je on neizostavni dio predstave. „Walter Benjamin govori da je izvanredno stanje svako stanje u kojemu nemamo kontrolu, a takva stanja više nisu izuzetak. Nesigurna stanja proizvode se s namjerom stvaranja ekonomskih dobitaka. Zanimalo me kako to mogu postići u izvedbenom obliku.“ ...pročitajte cijeli tekst...
-
Što su to migracijska tijela? (3)
U talijanskom gradu Bassano del Grappa sudionici projekta upoznali su pojedine imigrante s Lampeduse. Talijani imigrantima, priznaje Sciarroni, nisu skloni. „U Italiji je izuzetno teška situacija. Ljudi se žale da vlada misli jedino na imigrante i na njihove probleme, a da zapostavlja svoje građane. Naravno da to nije istina.“
...pročitajte cijeli tekst...
-
Što su to migracijska tijela? (2)
Svoja iskustva stečena tijekom dvogodišnjeg projekta Su-Feh Lee iznijela je u obliku umjetničkog predavanja pod nazivom Stvari koje nosim. Dok pleše Su-Feh Lee sluša svoje tijelo, osluškuje animalnu stranu svoga bića, objekte koji je okružuju, prostor i publiku. Ne želi nametati svoju volju, nego supostojati sa svima i svime u sebi i oko sebe
...pročitajte cijeli tekst...
-
Što su to migracijska tijela? (1)
Ethnoscape je predstava u kojoj Cécile Proust želi dati glas imigrantima. „Imigranti su za mene junaci. Oni bi trebali biti svima nama primjer jer mijenjaju sudbinu svojom voljom. Nemam namjeru govoriti o masi jer problem imigracije nije masovan, nego osoban. Zanimaju me određeni pojedinci i njihove priče jer je svaka od njih jedinstvena.“ ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz 60. obljetnicu Škole suvremenog plesa Ane Maletić (2)
Piše: Maja Đurinović
Ana Maletić otvorila je svoju prvu Školu umjetničke tjelesne kulture u Zagrebu u jesen 1932. Već iz naziva je jasno da je to područje koje nastoji pomiriti i objediniti različite interese. Ukratko, Aninim riječima: „Tjelesna kultura je u prvom redu pedagoško sredstvo: ona hoće da odgoji generacije, ona želi da ih osposobi za bolji i intenzivniji život.“ ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz 60. obljetnicu Škole suvremenog plesa Ane Maletić (1)
Piše: Maja Đurinović
Koliko je dopisa i sjajno sročenih obrazloženja utemeljenih na međunarodnim iskustvima Ana sročila i poslala na instance političke i kulturne moći! Uzalud. Škola nikako da zaživi onako kako ju je ona zamislila, u kontekstu akademske zajednice, nego je zadržana na razini zanata, srednje stručne spreme, nešto malo više od fizičkih radnika
...pročitajte cijeli tekst...
-
Pitanje demokratizacije plesa na primjeru postmodernih koreografa Judson Dance Theatrea
Judson Dance Theater (JDT) nije se bavio demokratizacijom; bio je platforma za stvaranje umjetnosti čije su karakteristike djelovanja uvelike uvjetovane izvanjskim okolnostima. Njegova dominantna funkcija uvijek je bila primarno umjetničkog karaktera – preispitivanje medija plesne umjetnosti. Pojam demokratizacije je svojevrsni nusproizvod JDT-a ...pročitajte cijeli tekst...
-
Zapis Ine Sladić u povodu rada i nastupa u projektu Gradnja Isabelle Shad, prezentiranom na 31. Tjednu suvremenog plesa
Isabelle Shad u Zagreb je došla sa scoreom cijele predstave Gradnja. Kako je predstava već igrana u Berlinu, najbitnije za nas bilo je sprijateljiti se s vrećama i pokušati ih vidjeti kao dio nas. No score je bio otvoren za nove mogućnosti, što je proces činilo još zanimljivijim. Nove ideje nalazile su otvoreni dio scorea i jednostavno se u njega uklopile
...pročitajte cijeli tekst...
-
Miloš Sofrenović i Luis Gallo Mudarra, voditelji majstorske radionice Ćula esencije / The Senses of the Essence
Kao pedagozi nismo našli konačne odgovore nakon procesa rada. Ono što vjerujemo i nadamo se da smo postigli kod sudionika, to je osjećaj transformacije koju su sa nama doživjeli. Nadamo se da smo uspjeli ponuditi kreativnu platformu putem koje će moći dalje sami proširiti i produbiti svoju osobnu stvaralačku metodologiju rada
...pročitajte cijeli tekst...
-
15 godina TRAFIK-a, Rijeka, 17. – 24. srpnja 2013.
TRAFIK je predstavio konstantu kvalitete svog rada koji je još uvijek tematski aktualan, a teoretski, estetski i izvođački pristupačan publici i kolegama. U 15 minuta TRAFIK-a Trafikanti su krenuli korak dalje, pozivajući gledatelja ne samo na zajedničko razmišljanje, nego i zajedničko sudjelovanje u stvaranju koreografskog prostora
...pročitajte cijeli tekst...